26 septembrie 2024

DIVERSIFICAREA ȘI FLEXIBILIZAREA SERVICIILOR DE EDUCAȚIE TIMPURIE

Buget

120.000.000 EUR

 

Beneficiari eligibili

Autoritate publică locală, Inspectorat Școlar Județean, Instituții de învățământ preuniversitar, Instituții publice

 

Criterii de eligibilitate solicitanţi:

În cadrul prezentului apel de proiecte, proiectele pot fi depuse individual sau în parteneriat, constituit din două sau mai multe entități din categoriile eligibile menționate la 5.1.2 și 5.1.3 din prezentul Ghid, în baza unui Acord de parteneriat, partenerii având înțelesul prevederilor de la subcapitolul 1.8. Reguli aplicabile în cazul parteneriatului din Ghidul Solicitantului – Condiții generale Programul Educație și Ocupare 2021-2027 – https://mfe.gov.ro/PEO-21-27/.

 

Pentru a fi eligibil solicitantul (liderul de parteneriat și partenerul) trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

  • Să se încadreze în categoria de solicitant eligibil conform prevederilor Ghidului Solicitantului Condiții Generale PEO și cu prevederile subcapitolului 5.1.2 „Categorii de solicitanți eligibili“ și cu prevederile subcapitolului 5.1.3 „Categorii de parteneri eligibili“ din prezentul Ghid al Solicitantului Condiții Specifice;
  • Să se încadreze în regulile generale de eligibilitate stabilite prin intermediul Tabelului nr. 2 „Cerințe generale privind eligibilitatea Solicitantului și a Partenerilor“ definite prin Ghidul Solicitantului Condiții Generale PEO;
  • Să nu se încadreze în situațiile prevăzute în Tabelul 3 „Situații în care solicitantul (liderul de parteneriat și partenerul) nu este eligibil pentru finanțare“ definite prin Ghidul Solicitantului Condiții Generale PEO.

 

Activități Eligibile:

Principalele activități eligibile sprijinite în cadrul prezentelor apeluri de proiecte se subsumează tipurilor de măsuri specificate în secțiunea 3.6 Acțiuni sprijinite în cadrul apelurilor de proiecte. Activitățile enumerate în continuare se vor regăsi în mod integrat în cererea de finanțare, abordarea integrată a măsurilor fiind o condiție de eligibilitate a proiectului:

 

1. Crearea cel puțin a unui serviciu standard/ complementar de educație, îngrijire și supraveghere, a copiilor de 3 luni- 6 ani (activitate obligatorie), prin subactivități precum:

• desfășurarea unui studiu/analize de nevoi pentru fundamentarea înființării/ extinderii serviciilor de educație timpurie la nivel județean;

• vizite de studiu la autorități publice locale/ în unități de educație timpurie din țară și străinătate;

• activități de facilitare comunitară și/sau consultare publică în vederea stabilirii unor obiective județene de dezvoltare a serviciilor de educație timpurie;• elaborarea unei strategii județene de dezvoltare a serviciilor de educație timpurie la nivel județean pentru asigurarea participării tuturor copiilor sub 6 ani la educație, îndeosebi a celor provenind din grupuri dezavantajate;

• diseminarea obiectivelor și activităților stabilite prin strategiile județene de dezvoltare a serviciilor de educație timpurie în rândul tuturor celor interesați;

• înființarea/extinderea unui serviciu de educație timpurie standard/complementare (creșă, grădiniță, servicii complementare);

• formarea personalului didactic, didactic auxiliar și administrativ din serviciile nou înființate de educație timpurie standard/complementare;

• studii de impact/evaluarea progresului în îndeplinirea obiectivelor și activităților stabilite prin strategiile județene de dezvoltare a serviciilor de educație timpurie.

 

2. Furnizarea serviciilor integrate de educație, îngrijire și supraveghere în cadrul serviciilor standard (crese/gradinite) sau complementare de educație timpurie înființate/extinse (activitate obligatorie), prin subactivități precum:

• activități de informare, consiliere și sprijin al părinților/reprezentanților legali/tutorilor privind nevoile de dezvoltare ale copiilor (nutriție, siguranță, igienă, îngrijire, sănătate, educație); activități de conștientizare a părinților/ reprezentanților legali/tutorilor privind importanța educației timpurii, inclusiv vizite la domiciliu și evenimente de tip „Ziua porților deschise”; activități specifice de sprijin al părinților minori (subvenții, consiliere juridică, sprijin pentru îngrijirea copiilor etc.);

• activități de învățare organizate în acord cu curriculum național pentru educație timpurie (jocuri și activități liber-alese, rutine și tranziții, activități tematice – nivel antepreșcolar și activități pe domenii experiențiale – nivel preșcolar);

• activități de evaluare și observare a progresului în dezvoltarea fizică, cognitivă, emoțională și socială a copiilor;

• dotarea și amenajarea spațiilor interioare cu mobilier adecvat copiilor de 3 luni-3 ani respectiv 3-6 ani (ex. pătuțuri pentru copii, lenjerii de pat, mese și scaune pentru copii, saltele pentru odihnă, dulapuri tip vestiar, rafturi pentru centre de activitate, mobilier și veselă pentru servirea mesei, mobilier pentru baie, inclusiv mobilier pentru schimbarea scutecelor etc.);

• asigurarea materialelor educaționale potrivite copiilor de 3 luni – 6 ani (ex. jocuri educative, cărți de colorat, cărți de povești, caiete de lucru, plastilină, acuarele, saltea senzorială, tavă cu nisip kinetic, seturi litere și cifre de diferite dimensiuni și texturi, șabloane, litere, cifre și forme geometrice, jetoane cu imagini, jocuri pentru dezvoltarea psihomotorie, jocuri pentru stimularea limbajului, matematică, relaționare, puzzle-uri, materiale didactice de tip jocuri de manipulare si dexteritate; jocuri și jucării, de asociere și observare, de grup şi colaborare; jocuri motrice interior/exterior; cărţi adaptate antepreșcolarilor/ preșcolarilor etc.);

• amenajarea centrelor de activitate (biblioteca, joc de rol, construcții, nisip și apă, artă, știință);

• dotarea și amenajarea spațiilor exterioare într-un mod adecvat copiilor de 3 luni-3 ani respectiv 3-6 ani (kituri/trasee/seturi pentru dezvoltarea psihomotorie, balansoar, trambulina, leagăn, triciclete/biciclete, tobogan, spaliere, nisipar, umbrare, pietre senzoriale, tunel, popice, mingi, cercuri etc.);

• asigurarea condițiilor de siguranță și securitate a mediului fizic (truse de prim ajutor, extinctor, camere de luat vederi etc.);

• servicii de masă;

• activități extracurriculare și/sau extrașcolare, inclusiv excursii, tabere, vizite la muzee, vizionarea unor spectacole de teatru cu păpuși, tabere etc.;

• organizarea programelor „Școala Altfel” și/sau „Săptămâna verde” respectiv a programului național pentru preșcolari „Ateliere de vară”.

 

3. Activități pentru stimularea participării la educația timpurie a copiilor cu statut socio-economic scăzut, de etnie romă, cu dizabilități/alte cerințe educaționale speciale, refugiați/imigranți și/sau alte categorii vulnerabile respectiv prevenirea abandonului (activitate obligatorie), prin subactivități precum:

• identificarea copiilor de vârstă antepreșcolară și preșcolară în risc de a nu participa la educația timpurie;

• programe de informare, de consiliere, de sprijin respectiv de consultare și implicare în decizii a părinților/ reprezentanților legali/ tutorilor copiilor de 3 luni-6 ani cu statut socio-economic scăzut, de etnie romă, cu dizabilități/alte cerințe educaționale speciale, refugiați/imigranți etc.;

• campanii de informare/ mese rotunde/ ateliere/ alte activități pentru susținerea tranziției de acasă la creșă/ grădiniță;

• servicii de evaluare și terapie logopedică, consiliere și sprijin psihopedagogic pentru copiii cu cerințe educaționale speciale;

• asigurarea echipamentelor, tehnologii asistive și altor resurse necesare mediu fizic, comunicațional, informațional, digital accesibil și favorabil copiilor cu cerințe educaționale speciale;

• înființarea și dotarea de camere resursă în unitățile de educație timpurie pentru suport educațional și psihopedagogic în mod corespunzător pentru desfășurarea activităților de consiliere, asistență psihopedagogică, sprijin educațional, logopedie și/sau alte terapii specifice;

• asigurarea personalului specializat necesar incluziunii copiilor cu cerințe educaționale speciale în creșe și/sau grădinițe (infirmiere, interpreți, facilitator/shadow etc.);

• susținerea copiilor din categorii vulnerabile, inclusiv roma, cu vouchere pentru îmbrăcăminte, încălțăminte, rechizite, mobilier specifice vârstei, transport, tehnologie asistivă;

• personal de suport (ex. mediatori școlari) și/sau măsuri pentru asigurarea comunicării cu părinții și/sau copiii a căror limbă maternă este alta decât româna; activități dedicate învățării limbii române pentru copiii a căror limbă maternă este alta decât româna;

• activități de studiu a limbii materne respectiv a istoriei, tradițiilor și culturii minorității căreia îi aparțin antepreșcolarii/preșcolarii;

• activități școlare/extrașcolare/extracurriculare care recunosc și reflectă diversitatea etnică, lingvistică, religioasă a copiilor, părinților/reprezentanților legali și comunității locale;

• campanii, mese rotunde, ateliere și alte activități de combatere a discriminării, excluziunii, stereotipurilor și stigmatizării copiilor cu statut socio-economic scăzut, de etnie romă, cu dizabilități/alte cerințe educaționale speciale, refugiați/imigranți și alte categorii vulnerabile; activități de desegregare;

• întâlniri și ateliere de lucru a personalului unităților de educație timpurie cu reprezentanții direcției de sănătate publică respectiv a serviciilor publice de asistență socială în vederea asigurării unei viziuni unitare cu privire la funcționarea serviciilor de educație timpurie incluzivă si de calitate si pentru remedierea la timp a unor eventuale disfuncții.

 

Bugetul alocat și rata de cofinanțare

Bugetul total alocat este dedicat regiunilor mai puțin dezvoltate (Nord-Est, Sud-Est, Sud-Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Nord-Vest, Vest și Centru) și este în cuantum de 120.000.000 euro. Din valoarea totală a alocării financiare, 102.000.000 euro reprezintă contribuția FSE+, iar 18.000.000 euro reprezintă contribuția națională.

 

 

Regiunea Centru, Regiunea Nord-Est, Regiunea Nord-Vest, Regiunea Sud – Muntenia, Regiunea Sud-Est, Regiunea Sud-Vest Oltenia, Regiunea Vest

Data lansării: 06 iunie 2024

Data deschiderii: 11 iunie 2024 16:00

Data închiderii: 29 noiembrie 2024 16:00

Autoritati Publice

FORMULAR DE CONTACT